Scrisoare Liviu Rebreanu 25 martie 1928

de Liviu Rebreanu

Dumineca, 25 martie 1928, ora 9 a.m.
pe vaporul Jupiter, Marea Nordului
Newcastle, 25. III. 1928 - 5 1/4 d.a.

Iubita mea nevestica,

De-abia acum pot sa reiau conversatia cea lunga cu tine. Cat am fost in Bergen mi-a fost imposibil, vei vedea indata de ce, iar pe vapor de asemenea, pana in clipa de fata.
Te-am lasat, Fanisor drag, la Oslo, in ziua de miercuri, dupa ce se sfarsisera festivitatile, in trista asteptare de a achita hotelul, ceea ce ar fi revenit la vreo 150 coroane, adica vreo 7.000 lei. Ca sa ne dea timp sa ne mai odihnim putin pe urma atator ostenitoare spectacole si balamucuri, ziua de miercuri ne-a fost lasata libera, urmand ca seara, la 11 1/2, sa plecam cu un tren special la Bergen. Din nenorocire insa si ziua aceasta mi-a fost ocupata in intregime. De dimineata m-am apucat si mi-am facut bagajele. La 12 avem o intalnire la editura norvegiana Gyldendal, cu ai  carui directori dr. Gireg si prof. Bull ma imprietenisem, sa le dau iste fotografii dupa reprezentatii ibseniene de la noi, medaliile teatrului nostru, carti romanesti cu Ibsen etc. si sa dicutam posibilitatile unor traduceri din romaneste in norvegiana si viceversa. La 1 apoi eram invitat la d-na Barbra Ring, viceprezidenta Pen-Clubului norvegian la o masa intima impreuna cu reprezentantii pen-cluburilor din Finlanda, Suedia, Polonia, Belgia, Franta etc, aceasta in vederea congresului care va avea loc la 17 iunie tot la Oslo. Dupa-masa, cu masina unui editor, am plecat la Bygdoe, sa vizitam celebrele corabii Viking si muzeul etnografic. Acolo a intalnit pe Emile Henriet, un scriitor de la Le Temps, care -a invitat sa-l intalnesc la Paris. La 4 ne-am intors in oras si am vizitat la repezeala si Pinacoteca. Asa s-a fact 5. La ora 6 urma sa plece Deetriade la gara, spre casa. Am stat cu el, pana la plecare.
Dupa aceasta -am odihnit putin pana la 7 1/2 si am coborat la masa, p care a luat-o impreuna cu Lugne-Poe si Gemier.
Deja cand Demetriade a vrut sa achite a alfat imbucuratoare stire ca n-avem sa platim nimic la hotel, plata urmand sa se faca de catre comitetul Ibsen. Asa apoi la 10 1/2 mi-am trimis lucrurile la gara, iar eu m-a dus pe jos ca sa mai respir nitel.
La gara sculptorul Enderle cu familia si inca cateva cunostinte, d-ra Skanche si altii i-au adus flori si urari de calatorie buna etc.
In trenul special am avut cabina de dormit singur. Pana la 1 am stat de vorba cu polonezul Goetel si apoi m-am culcat.
Joi, 22 martie - M-am sculat la 6 dimineata ca sa vad imprejurimile extraordinare. Eram tocmai la faimoasa statie Finsc, la poalele ghetarului Hardanger. Ce sa-ti mai spun ce frumoasa e linia aceasta ferata, cu peste o suta de tuneluri si tot atatea viaducte, cu niste vederi ca din base.
Ni s-a servit in tren un bufet bogat. La gara Voss, de unde ti-a trimis o ilustrata, s-a urcat in tren un reporter de la ziarul Bergens Aftenbland, care, fireste, mi-a luat un interviu.
In sfarsit, pe la 11 1/2 ajungem in Bergen, primiti, de autoritati, fotografi etc. Sant incartiruit la Hotel Rosencrantz, nou, foarte elegant - pe socoteala comunei. De-abia avem timp sa ne schimbam, si trebuie sa mergem la receptia de la primarie. Cum ma intorc, ne asteapta un lunch bogat. De-abia ma urc in camera, si primesc vizita consulului roan din Bergen, Iacobsen, un domn foarte simpatic, care ar vrea sa-mi dea o masa, dar din nenorocire n-avem cm, caci toate clipele sant ocupate. Totusi, se pune la dispozitia mea si vine la 7 sa ma ia la teatru, unde sta langa mine. Spectacolul, cu Servarea de la Solhang, se da in vechiul teatru, unde Ibsen a fost in tinerete regizor. De la spectacol trecem la un club mare, unde e banchetul oferit de primarie si prezidat de printul mostenitor Olaf.
Primul discurs, in numele regelui, il tine printul, apoi urmeaza seria de toasturi, nesfarsita. Pe la 2 1/2 reusesc s-o sterg englezeste. Acasa fac o baie fierbinte - eram cam racit - si ma culc.
Vineri, 23 martie - Pe la 10 vine consulul si, deoarece diseara, dupa spectacol, nu e nimic in program, ma invita sa iau masa cu el la restaurantul Norge, cel mai bun pe-aici. La 11 vine un reporter de la ziarul Bergens Tidende, insotit de un desenator, sa-mi ia un interviu. Asta tine pana la 12 1/2. Cer desenatorului sa-mi dea mie originalul, dupa ce il va fi reprodus. Apoi merg sa vizitam muzeul teatrului. La 2 1/2 avem o masa oferita de societatea artistilor din Bergen, a restaurantul Floien, unde ne dcuem cu u tren electric dintat, la o inaltime de 360 m. Iar discursuri nesfarsite, pana la 5 1/2. De-acolo plec cu Lugne-Poe si cu un scriitor norvegian Well-Strand, care-mi da niste carti ale lui in traducere nemteasca. Am tomai timpul sa ma imbrac si sa merg la teatrul nou une se joaca Perr Gynt. La 11 1/2 e masa cu consulul. La 2 se sfarseste. Ajung acasa si iar fac o baie.
Sambata, 24 martie - Ma scol la 9 sa-mi strang bagajele. La 10 vine consulul, sa ma conduca. Imi face cadou albume cu ilustratii de vederi din Norvegia si Bergen. Cumpar niste bani englezi. Si mergem la vaporul Jupiter care se afla in port. Acolo diversi cunoscuti norvegieni, gazetari etc. care a venit sa-mi zica drum bun.
La 11 3/4 vaporul pleaca. Zeci de batiste si palarii prietenesti flutura pana ce portul ramane in urma de tot. Timp de 2 ore mergem prin fiordul Bergen, care e o minune. Luam masa pe vapor.
Cand ajungem insa in largul Marii Nordului incepe o ploaie sacaitoare. Marea se agita din ce in ce. Vaporul joaca ingrozitor. Ma cobor in cabina si ma lungesc pe pat. De prin cabinele dimprejur se aud mereu gemete si varsaturi.
Pe la 5 incerc sa ma scol, sa merg la "uzina". Imposibil. E o ameteala cumplita. Raman in pat. Seara mi se aduce asa in cabina, ca la toti de altfel. Imposibil sa mananc. Marea e atat de zbuciumata, ca vaporul pare o coaja de nuca. Adorm. Stand intins sunt linistit.
Dumineca, 23 martie - La 8 1/2, cand ne cheama gongul la masa, ma scol din pat. Marea s-a mai linistit, e mult mai bine. In schimb e o ceata groasa. Sirena vaporului in rastimpuri dese vajaie, sa avertizeze eventuale vase ce ar veni din fata. Sa speram insa ca de-aci incolo va fi bine.
... A fost destul de bine. Totusi, ca sa fiu ai linistit, m-am coborat din nou in cabina si m-am trantit pe pat, sa studiez putin locutiunile cotidiene engleze de care voi avea nevoie peste cateva ore.
La 1 insa ne-a chemat gongul la masa. Pana ce am mancat s-a si aratat in zare coasta Angliei, iar pe la 2 1/4 am intrat in gurile raului Tyne. La 3 1/4 am ajuns la debarcaderul Newscastle. Pasaport, vama - au mers repede de tot. O masina m-a dus la gara centrala. Acolo i-am lasat bagajele la cloak-room si am plecat pe jos sa vizitez putin orasul, caci trenul meu pleaca tocmai la 11 1/2 diseara. Unde mai pui ca ceasul meu, dupa Norvegia, mergea inainte cu o ora; aici aveam ora Parisului. Doua ore m-am plimbat, vazand diferite ciudatenii engleze. Fiind dumineca, e inchis absolut tot, chiar si restaurante, cofetarii, tutungerii.
Acum e ora 5 (dupa ceasul tau exact 7). Sfarsesc si aceasta lunga litanie. Sa vad daca voi putea face rost de vreo marca undeva pe-aici la acesti englezi duminecosi. In orice caz, maine dimineata, la 5 1/2 sant in Londra. De-acolo iti voi scrie iar mai lung.
Pana atunci, iarasi toate gandurile si imbratisarile mele pentru tine, Fanisor iubit!

Liviu

Scrisoare Liviu Rebreanu 25 martie 1928

Aceasta pagina a fost accesata de 1430 ori.